Charakteristika tradiční stravy podle Weston A Price Foundation vychází ze zkoumání kanadského zubaře Dr. Weston A. Price, který jezdil ve 30. letech 20. století do izolovaných částí světa, kde zkoumal zdraví populací nezasažených západní civilizací. Jeho cílem bylo zjistit, díky jakým faktorům mají tyto národy krásné, rovné a zdravé zuby. Jeho studie odhalily, že příčinou zubního kazu a křivých zubů nejsou genetické předpoklady, ale chybějící živiny ve stravě.

Skupiny, které Price studoval, zahrnovaly odlehlé vesnice ve Švýcarsku, Gaelskou komunitu žijící na Vnějších Hebridech, domorodé obyvatelstvo Severní a Jižní Ameriky, ostrovy v Melanésii a Polynésii, africké kmeny, australské a novozélandské domorodce.  Kdekoli Dr. Price byl, viděl, že tamější obyvatelé mají krásné rovné zuby, nemají žádný zubní kaz, mají dobrou stavbu těla, jsou odolní vůči chorobám a jsou příjemní!

Poté co provedl analýzu potravin jimiž se zkoumané národy živí, zjistil, že v porovnání se stravou jeho amerických vrstevníků, obsahuje jejich tradiční strava nejméně čtyřikrát více vitamínů rozpustných ve vodě, vápníku a dalších minerálů a alespoň desetkrát více vitamínů rozpustných v tucích (pocházejících ze živočišných potravin jako jsou máslo, jikry, korýši, vnitřnosti, vejce a živočišné tuky) tedy potraviny, které obsahují hodně cholesterolu, kvůli kterému se americká veřejnost těmto potravinám vyhýbá a považuje je za nezdravé. Zkoumané národy ovšem instinktivně tušily, že vitamíny A a D rozpustné v tucích jsou životně nezbytné pro zdraví, jelikož se chovají jako katalyzátory, které napomáhají vstřebávání minerálů a zužitkování bílkovin. Bez nich nemůžeme vstřebávat minerály bez ohledu na to, kolik jich sníme. Dr. Price objevil v tucích rozpustnou přidanou živinu, kterou nazval aktivátor X. Ta se vyskytuje v husích játrech, žloutku, tvrdých sýrech a másle pocházejícího od krav, pasoucích se na čerstvé trávě. Všechny primitivní skupiny měly zdroj aktivátoru X, který byl později objeven jako vitamín K2.

Skupiny, které Dr. Price zkoumal, chápaly, jak důležitá je strava obou rodičů předtím, než počnou potomka. Mnoho kmenů mělo před početím období speciálního stravování, ve kterém dávali potraviny bohaté na živiny výhradně mladým mužům a ženám, kojícím ženám a dětem. Price zjistil, že jsou tyto potraviny bohaté na minerály a aktivátory rozpustné v tucích, které se nacházejí pouze v živočišných tucích. Podrobnější informace o tradiční stravě, doporučené pro oba rodiče ještě před početím potomka, si můžete poslechnout v rozhovoru s Věrou Dudmanovou, v rámci online konference Miminko maminko.

Na snímcích, které Dr. Price během svého zkoumání pořídil, si můžete všimnout jak se liší stavba obličeje u lidí, kteří se stravovali tradiční stravou a u lidí, kteří od tradičních potravin upustili a začali se stravovat novodobou průmyslově zpracovanou stravou, která obsahovala vysoké množství cukru, bílé mouky, pasterizovaného mléka, nízkotučných potravin, rostlinných olejů a potravin, obsahující různá aditiva. Jakmile se lidé začali stravovat touto moderní západní stravou, zdravotní stav jejich zubů se jim dramaticky zhoršil. U příštích generací se objevily křivé přetěsnané zuby na úzkém zubním oblouku, předkus, zákus apod. Současně kostra byla s mladší generací vyšší, ale užší. Užší byl také obličej a zubní oblouky, které neměly dostatek prostoru pojmout všechny zuby.  Veškeré objevy a závěry Priceova výzkumu jsou uveřejněny v jeho knize ,,Nutrition and Physical Degeneration“ neboli ,,Výživa a fyzická degenerace“.

 

Photo Copyright © Price-Pottenger Nutrition Foundation®, All Rights Reserved, www.ppnf.org
Legenda: Fotografie Dr. Westona A. Price ilustrují rozdíl v obličejové struktuře mezi těmi, kteří jedí tradiční stravu a těmi, jejichž rodiče přijali průmyslově zpracovávanou stravu. ,,Primitivní“ Seminolská dívka (nalevo) má hezký široký obličej s dostatečným prostorem pro zubní oblouky. Napravo je ,,moderní“ Seminolská dívka, jejíž rodiče upustili od tradičních potravin, má úzký obličej, křivé zuby a sníženou imunitu.

 

A jak tedy vypadá tradiční strava?

  • Strava je bohatá na plnohodnotné, průmyslově nezpracované potraviny.
  • Živočišné potraviny pocházejí od zvířat chovaných na pastvě a konzumovat by se mělo celé zvíře, včetně vnitřností, tuku a kostí, např. ve formě vývaru.
  • Ryby by měly pocházet z volné přírody, né ze sádek.
  • Jíst by se mělo čerstvé ovoce a zelenina, přednostně v bio kvalitě. Doporučují se saláty, polévky nebo zeleninu lehce podusit na másle. Na saláty se doporučuje používat domácí dressing, připravený z extra panenského olivového oleje, trochy lněného oleje a syrového (průmyslově nezpracovaného) octa
  • Konzumovat by se měly plnotučné mléčné výrobky. Mléko by mělo pocházet od krav chovaných na pastvinách, ideálně plemene Jersey, případně české stračeny, které produkují A2 mléko. Mléčné produkty by se měly upředňostňovat čerstvé nebo ve fermentované podobě (čerstvé nepasterované mléko, jogurty, kefíry, máslo, sýry a čerstvá zakysaná smetana).
  • Používat by se měly hojně živočišné tuky, zejména máslo. Z rostlinných olejů je vhodný např. extra panenský olivový olej, avokádový olej, sezamový olej, malé množství lněného oleje, kokosový olej.
  • Celkový obsah tuku v tradiční výživě se pohybuje mezi 30 a 80 procenty kalorií, ale pouze 4 procenta kalorií pochází z polynenasycených tuků, které se přirozeně vyskytují v zrnech, luštěninách ořeších, rybách, živočišných tucích a zelenině.
  • Denně by se měl užívat kvalitní olej z tresčích jater, který obsahuje vit A a D v přirozené podobě. Doporučené množství je 10 000 IU vitamínu A a 1 000 IU vitamínu D / den.
  • Část potravy by měla být vařená a část syrová.
  • Mělo by se konzumovat dostatek kvašených potravin. Např. kvašená zelenina, ovoce, nápoje, mléčné produkty.
  • Semínka, obilí a ořechy se nechávají namočit, vyklíčit, nebo zkvasit, aby neutralizovali kyselinu fytovou, která znesnadňuje vstřebávání živin.
  • Tradiční strava obsahuje téměř stejný poměr omega 6 a omega 3 polynenasycených mastných kyselin.
  • Používat by se měla nerafinovaná přírodní mořská sůl, ideálně z oblasti Guerandais (tato sůl je známá jako Keltská mořská sůl). Jídlo je možné dochutit různými bylinkami a kořením, které jídlo oživí a probudí chuťové buňky.
  • Důraz se klade na kvalitní filtrovanou vodu. Doporučuji si do domácnosti pořídit reverzní osmózu a do vody následně dodávat minerály.
  • Sladila by se měla používat pouze s mírou, a ve formě nezpracovaného medu, javorového sirupu, javorového cukru, datlovového cukru, třtinového cukru (prodávaný pod názvem Rapadura) nebo stéviového prášku.
  • Do stravy by měly být zařazeny hojně vývary z kuřecích, hovězích, jehněčích nebo rybích kostí. Které se používají do polévek a omáček.
  • Alkohol by se měl konzumovat pouze v minimálním množství a to ve formě nepasterizovaného vína nebo piva.
  • Pokud je potřeba, používají se přírodní potravinové doplňky.
  • Vařit by se mělo pouze v nádobí z nerezové oceli, litiny, skla nebo hodně kvalitního smaltu.
  • Důraz se klade také na kvalitní spánek, dostatek pohybu, pozitivní myšlení a odpouštění.

Když se na tento výčet podíváte, zjistíte, že zde nedochází ani k žádnému výraznému omezení. Základem je vybírat kvalitní zdroje potravy a tu potom upravovat tradičními metodami. Je to životní styl, který si lze bez problémů osvojit a zamilovat si 😉

  • Tradiční strava by neměla obsahovat žádný rafinovaný cukr (cukr, dextrosa, glukosa, kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy a ovocné džusy).
  • Vyhnout byste se měli bílé mouce, produktům z bílé mouky a bílé rýži.
  • Neměli byste konzumovat zpracované pasterizované mléko, ultrapasterizované mléčné výrobky, nízkotučné mléko, odtučněné mléko, sušené mléko ani imitace mléčných výrobků.
  • Měli byste se vyhnout všem rafinovaným tekutým rostlinným olejům vyrobeným ze sóji, kukuřice, světlice barvířské, řepky nebo bavlněného semínka.
  • Vyhnout byste se měli i jídlům smaženým na polynenasycených olejích nebo částečně ztužených rostlinných olejích.
  • Neměli byste být vegani.  Zvířecí produkty jsou zdrojem životně důležitých živin, které se nevyskytují v potravinách vyrobených z rostlin.
  • Neměli byste kupovat vejce, maso ani ryby z průmyslových chovů.
  • Neměli by se konzumovat extrudované snídaňové cereálie, žluklá semínka, ořechy ani zrna, která se mohou vyskytovat v müssli. Ty zabraňují vstřebávání minerálů do těla a mohou způsobit střevní problémy.
  • Vyhýbat byste se měli konzervovanému, stříkanému a voskovanému ovoci a zelenině a geneticky modifikovaných potravinám (sója, řepka, výrobky z kukuřice).
  • Neměla by se používat žádná umělá potravinová aditiva (tzv. éčka), obzvláště glutamát, ztužené rostlinné bílkoviny a aspartam (umělé sladidlo), protože se jedná o neurotoxiny. Většina kupovaných polévek, omáček a vývarů a průmyslových dochucovadel obsahuje glutamát, přestože to není uvedeno na obalu.
  • Lidé, kteří jsou citliví na kofein a podobné látky, by neměli pít kávu, čaj ani jíst čokoládu.
  • Neměli byste používat výrobky obsahující proteinový prášek, jelikož velmi často obsahují karcinogeny, které vznikly během jejich zpracování. Konzumace proteinů (bílkovin) bez kofaktorů, které se vyskytují v přírodě, může vést k nedostatku živin, zejména pak vitamínu A.
  • Neměly by se konzumovat průmyslově zpracované potraviny. Čtěte si etikety.
  • Měli byste se vyhnout potravinám obsahujícím hliník jako je komerční sůl, prášek do pečiva a antacid. Používat byste neměli ani nádobí vyrobené z hliníku a deodoranty obsahující hliník.
  • Neměli byste používat syntetické vitamíny a potraviny, které je obsahují.
  • Neměli byste pít destiláty.
  • Neměli byste používat mikrovlnnou troubu, která ničí živiny v potravě.

Pokud se budete řídit principy tohoto stravování, můžete velmi příznivě ovlivnit zdraví zubů, kostí a celkový zdravotní stav a to nejen u sebe, ale i u Vašich potomků. Nedostatečná výživa se může projevovat sníženou imunitou, zvýšenou kazivostí zubů, poškozenou zubní sklovinou, ale i např. skoliózou páteře. Na téma jak uzdravit zubní kaz bez vrtání pořádáme s Institutem funkční medicíny a výživy pravidelně semináře.  Zajímá-li vás toto téma, pak určitě doporučuji se ho zúčastnit. Pokud jsou k tomu vhodné podmínky, mohou se zuby vyléčit v procesu nazývaném remineralizace. Ve středu zubu se totiž nachází speciální buňky, které jsou schopné regenerovat dentin, který pak může remineralizovat zub z vnější strany. Stejný proces se děje v kostech, když se kyselina listová odstraní ze stravy (kyselina listová je potřeba nahradit formou folate, což je její přirozená podoba, kterou umí náš organismus využít) a zařadí se do stravy minerály a vitamíny rozpustné v tucích. Neočekávejte ovšem žádné rychlé zázraky, všechno chce svůj čas.

 

Odkazy

Použité zdroje: www.westonaprice.org/cs/health-topics/principles-healthy-diets-czech-translation
Úžasným zdrojem tradičního stravování podle Weston. A Price jsou stránky Věry Dudmanové, které najdete na adrese vyzivujicitradice.cz
S Věrou Dudmanovou si také můžeš poslechnout podcast, který natočila Hana Štipák. Rozhovor najdete zde www.hanastipak.cz/vyzivujici-tradice
Jak můžete posílit a podpořit zdraví zubů si můžete přečíst ve článku od Mgr. Evy Hájkové, který najdete zde www.evahajkova.com/cs/zubni-kazy-nejen-u-deti-tou-spravnou-vyzivou-rezimem
Na téma léčby zubního kazu vyšla úžasná kniha: Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition – Limit And Avoid Dental Surgery and Fluoride

Štítky:
Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*