Nightshades známe v českém jazyce jako čeleď lilkovitých rostlin. Mezi ně patří např. rajčata, brambory, lilek a papriky (včetně chilli papriček, habenoro a kajenského pepře), kustovnice, mandragora, mochyně, rulík, tabák a další. V těchto rostlinách se nachází alkaloidy, které mohou mít negativní dopad na nervový a trávicí systém. Pokud jste z nějakého důvodu na tyto potraviny citliví, mohou vám v nich obsažené alkaloidy způsobovat bolesti hlavy, závratě, průjem, žaludeční křeče, různé formy zánětů, bolesti a praskání kloubů, bolest svalů, ranní ztuhlost, špatné hojení, artritidu, nespavost, žlučníkové problémy, nebo např. pálení žáhy.

Z historického hlediska je většina lilkovitých rostlin v západní evropské potravě relativní novinkou. Ještě v 16. století byla rajčata v Evropě považována za okrasnou jedovatou rostlinu. Teprve v 18. století se začala šlechtit a konzumovat.  Stejně tak tomu bylo s lilkem, který byl původně pěstován jako okrasná rostlina. Podle Dr. Normana Childerse (autora knihy „Dieta při artritidě“) se dříve věřilo, že konzumace jednoho lilku denně po jeden měsíc způsobovala šílenství. Proto se mu dříve také přezdívalo „šílené jablko“.

Vaření a pečení obsah alkaloidů snižuje, jedná se ale pouze o 40 až 50% snížení. Většině lidí takto upravená lilkovitá zelenina nevadí a mohou ji konzumovat bez problémů. Nicméně pro poměrně velkou skupinu lidí je tepelná úprava alkaloidů nedostatečná a zbývající koncentrace jim způsobuje problémy. Nejčastěji vadí tyto potraviny lidem s propustným střevem, nebo s autoimunitním onemocněním. Dalším důvodem, proč jsou někteří lidé na tuto skupinu citlivější, může být nedostatek hořčíku a nedostatek vitamínu D. Také to může být způsobeno rychlostí, s jakou játra a ledviny detoxikují tyto sloučeniny. Což je zapříčiněno nejen genetikou, ale i výživou. Klíčovou živinou je také vitamín K. Pokud tedy máte potraviny z této čeledi v oblibě, nabízí se navýšit přísun těchto vitamínů a minerálů. Vitamín K se nachazí v kvalitním másle (ideálně od krav pasených na jaře na trávě), smetaně, žloutcích, vnitřnostích (ledviny, mozeček), v husím sádle a jiných tucích. Skvělým zdrojem vitamínu D je rybí olej z tresčích jater Rosita (při nákupu můžete využít kupónu ZK5-LEZ26  na 5% slevu ;). Hořčík můžete doplňovat koupelemi v epsom soli, pitím minerální vody, popř. doporučuji tento Magnesium Malate, nebo Good Night Maggie (zde také můžete využít kupónu ZK5-LEZ26  na 5% slevu).

Pokud máte problémy jako je osteoartritida, revmatoidní artritida nebo dna, můžete dočasně odstranit lilkovitou zeleninu na 4 týdny ze svého jídelníčku. Pokud se váš stav zlepší, pak byste měli jejich konzumaci eliminovat. Pokud si po 4 týdnech stále nejste jistí, udělejte si den nightshades – snězte tolik lilkovité zeleniny, kolik můžete a jestli se vám během následujících dvou dnů objeví nějaké příznaky, pak je ze stravy vyřaďte.

„Ti z vás, kteří máte artritidu a vyzkoušeli jste všechno pro zmírnění obtíží, zkuste se vyhnout nightshades. Myslím si, že je to něco co byste opravdu měli vyzkoušet. Jsem naturopatický lékař a zkoušel jsem mnoho různých prostředků pro mé střední bolesti zad. Pomohlo mi až když jsem přestal konzumovat lilek a to o 90 %. Pokud jste jeden z těch lidí, jejichž léčba bolesti (ať už je to chiropraxe, akupunktura, laser, čínská medicína) vám poskytuje jen den dva úlevy, jste pravděpodobně na nightshades citliví.“
Garrett Smith, NMD

Vliv alkaloidů

  • Ve většině lilkovité zelenině, včetně brambor a rajčat se vyskytují steroidní alkaloidy (zejména solanin a chaonine). Tyto alkaloidy blokují aktivitu enzymů v nervových buňkách (tzv. inhibice cholinesterázy), což může způsobovat svalový třas, ochrnuté dýchání nebo svalové křeče. Steroidní alkaloidy přispívají také k poškození kloubů, k nadměrné ztrátě vápníku z kostí a jeho uložení v měkké tkáni.
  • V některých potravinách (např. lilek, rajčata) se vyskytuje alkaloid nikotin, který inhibuje hojení. Množství nikotinu je ve všech potravinách nightshades však tak nízké, že většina lékařů jeho přítomnost ignoruje jako potenciální kompromitující faktor našeho zdraví.
  • Zelené skvrny na bramborách, nebo naklíčené brambory, obvykle odpovídají zvýšeným obsahem alkaloidů a jejich konzumaci bychom se měli naprosto vyhnout.

Pokud jste na lilkovitou zeleninu citliví, buďte s jejich konzumací opatrní. Můžete si jednou za čast udělat nightshades půst, je dost možné, že pak na tyto potraviny budete mít menší reakce.

 

Použité zdroje:
SMITH, NMD, Garrett. Nightshades: Weston A. Price Foundation. 29. 3. 2010. Dostupné z: http://www.westonaprice.org/food-features/nightshades
What are nightshades and in which foods are they found?: The George Mateljan Foundation. Dostupné z: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=62

Štítky:

2 thoughts on “Nightshades (Lilkovitá zelenina)”

    • Veronika
    • posted on 3. 5. 2018

    Drobne upozorneni, sladke brambory – bataty nepatri do celedi lilkovitych, ale svlaccovitych

      • Žaneta Kremsa
      • posted on 4. 5. 2018

      Veroniko, děkuji za upozornění. Opravím to 😉
      Žaneta

Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*