Většina dětí má nějaké oblíbené a neoblíbené potraviny a přimět je konzumovat zdravé potraviny není vždy úplně jednoduché. U GAPS dětí to bývá komplikovanější, neboť se obvykle jedná o děti s určitou poruchou chování, které jakákoliv změna vyvede z rovnováhy. Zde najdete tipy jak na takovou změnu děti pozvolna připravit.

Ze začátku doporučuji vyloučit ze stravy veškeré mléčné výrobky a následně lepek. Na trhu je spousta přirozeně bezlepkových a bezkaseinových potravin a lze snadno najít ekvivalent k tomu, co již dítě jí. Upozorňuji ale, že by se nemělo jednat o bezlepkové vysoce zpracované náhražky, jako jsou různé bezlepkové chleby z deproteinovaného pšeničného škrobu, sojové mouky atd. Po vyřazení lepku je pravděpodobné, že se dostaví menší krize. Dítě může být uplakané, protivné… V tom případě zůstaňte v této fázi, dokud se jeho stav neustálí. Během této doby můžete začít podávat různá GAPS jídla a zkoušet, co dítěti chutná. Jako další krok je dobré začít pomalu představovat fermentované potraviny, jako je kysané zelí, kefír, domácí dlouze fermentovaný jogurt apod. V této fázi se mohou z těla začít uvolňovat špatné bakterie, což může vyvolat různé nepříjemné pocity jako je např. bolest hlavy, nechutenství, průjem, zácpa, teplota, únava, podrážděnost, uplakanost apod. Pokud se tyto reakce dostaví, dávejte dítěti jen malé množství fermentovaných potravin a čekejte, až příznaky odezní. Následně zkuste množství fermentovaných potravin o trochu navýšit a opět čekejte, dokud nebude připravené jít dál. Pokud bude fermentované potraviny tolerovat (nemusí všechny, většina GAPS dětí toleruje pěkně řepný kvas, ale nedělají jim dobře mléčné výrobky – a naopak) můžete přejít na plnou dietu, kde už nebudete podávat žádné obiloviny nebo rafinované cukry. Tato fáze může být také problematická, neboť bakterie, které se živí špatnou střevní flórou jsou usazené i v ústech a budou mozku dodávat signály, že jim něco chybí. Pokud se tak stane, buďte trpělivým rodičem. Vaše dítě si nyní prochází detoxem a potřebuje vaši oporu.

Následně může zkusit úvodní dietu GAPS.  Celá tato příprava se může vejít do tří měsíců. U někoho může trvat déle, u někoho může být kratší. Důležité je přizpůsobit se dítěti, v opačném případě se může zablokovat a odmítat všechno co mu předložíte.

A co dělat s malým vybíravým jedlíkem?

Až se dostanete do plné diety, tak vaším nejdůležitějším úkolem bude dohlédnout na to, aby dítě v žádném případě nepodvádělo. I  jedno sousto chleba dodá dostatek živin špatné střevní flóře, která pak dokáže přežít. GAPS není dieta, která by se dala dělat na 80 nebo 90%. Až se trávicí systém dostatečně uzdraví (přibližně po roce), pak občasné podvádění nevyvede GAPS pacienta tolik z míry, ale ze začátku je nutné dodržovat dietu GAPS opravdu poctivě. Klidně nechte vaše dítě pár dní jen na vařených jablcích, pokud nic jiného nebude chtít. I to vyhladoví patogenní střevní flóru a po pár dnech už bude tolerovat více potravin.

GAPS děti jsou lehce přestimulováni jakýmikoliv okolními vjemy – hudbou, vůní, dotyky, atmosférou. Jestliže je něco z toho v nerovnáze, nebo pokud má dítě velký hlad nebo je příliš unavené, pak se hůře soustředí na jídlo. Snažte se tedy vypozorovat, co vašemu dítěti nejvíce vyhovuje a navnaďte správnou atmosféru. Pomůže i aranžování pokrmů, tak jak to má vaše dítě rádo a podávání jich ve správné teplotě.

Dr. Natasha Campbell-McBride doporučuje nabízet odměny za snědené jídlo. Ze začátku nemusí vaše dítě tuto „hru“ chápat, ale jakmile se jí naučí, je velice efektivní. Pokud máte dítě s poruchou řeči, můžete jako odměnu zpočátku nabízet i jídlo, které není na GAPS povolené. U ostatních dětí se jako odměna doporučují GAPS dezerty, popř. jiné metody, např. hraní počítačové hry, nová hračka, kino apod. Na peníze se neohlížejte. Zdraví vašeho dítěte vám za to stojí a po nějaké době bude krmení mnohem jednodušší. Ze začátku je dobré začít se snadno splnitelným cílem – jedno sousto = např. 1 minuta pohádky. Postupně můžete množství jídla za odměnu zvyšovat.

U některých dětí pomůže najet na plnou dietu vícekrát. Zkuste dávat 3 až 5 dní jen GAPS potraviny a pak se vrátit na předchozí fázi. Po pár dnech zkuste najet na GAPS znova a postupně období, kdy je na plné dietě, prodlužovat.

Zapojte ho do plánování jídelníčku a vysvětlujte mu, proč se teď stravuje podle GAPS a jak mu to pomůže. Mluvte o tom klidně při každém jídle, můžete přitom používat dětskou řeč a výrazy a bavit se u toho.

Ukažte vašemu dítěti jak jste šťastní, když sní jídlo co mu připravíte a pochvalte ho. Potřebuje vědět, že udělalo něco dobrého.

Naplánujte si dopředu den, kdy s GAPS začnete. Plná dieta není až takové vybočení ze stereotypu a dá se zvládnout i v obyčejný den. Úvodní dietu doporučuji naplánovat na prázdniny. Dobře se také zvládá, když je dítě zrovna nemocné a nemusí chodit do školy.

Buďte trpěliví! Ačkoliv může dieta GAPS na první pohled někoho vyděsit, nebojte se toho. Již po prvním týdnu uvidíte pokroky a věřte mi, že stravování podle GAPS je i velmi chutné. Většina dětí si dokonce po krátké době oblíbí i jídla, která předtím nesnášela.

Použité zdroje:
Tento článek jsem napsala pro Živou kulturu, publikováno dne 4. 6. 2013
Dr. Natasha Campbell-McBrdie: Gut and Psychology Syndrome. Kapitola It’s Feeding Time! Oh, no!
Applied Behavior Analysis (ABA)
My Child Needs GAPS But Won’t Even Touch That Kind of Food! (how to get kids with sensory issues on the GAPS Diet)

Štítky: ,
Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*